Laatste dagen

Ik maak me klaar om terug te gaan. Zit nu in een internetcafé in Tunjungan Plaza, een grote mall. Vanmiddag gaan we nog even langs een fotograaf voor gezellige groepsfoto’s, en vanavond wordt er eerst naar de kerk gegaan en daarna gegeten en gezongen in een karaoke-bar. Dikke pret dus.

Morgen vliegen we rond drie uur ‘s middags uit Surabaya naar Jakarta. Vandaar naar Singapore en vervolgens de lange, lange vlucht naar A’dam. Gelukkig heeft SA hippe in-flight entertainment consoles, waar je uit maarliefst dertig verschillende films kan kiezen om ze vervolgens wanneer je maar wil te bekijken. Joy.

Tot snel!

Bunaken

We zitten op Pulau Bunaken, een eilandje voor de kust van Manado, Sulawesi. We hebben een cabin aan het strand, met prachtig uitzicht op de zee. We eten drie maaltijden per dag uit de keuken van de eigenaar, voornamelijk vers gevangen vis. Een paar meter de zee in kun je prachtig snorkelen, we hebben brillen en flippers bij de eigenaar geleend. Net zijn we met een bootje op drie verschillende plekken in de zee wezen snorkelen en nu worden we geroepen voor het eten. We hebben het hier heel goed. Dus.

Hoog nodige update

Het blijkt dat alle MMS posts vanaf mijn Indo abo niet zijn aangekomen. :-( Daarom was het hier de laatste tijd zo angstvallig stil. De strekking van alles was: Bali en Lombok waren super. Lekker geluierd en van het heerlijke klimaat genoten. Nu heb ik net mijn eerste dag Tana Toraja in Sulawesi er op zitten. Heel erg gaaf. De omgeving is prachtig, groen, groen, groen. De Toraja zijn 1 één van de weinige volken in Indonesië die hun oude gebruiken hebben weten te behouden. Dat uit zich vooral in hoe ze hun dierbaren begraven; uitgebreide ceremonies waar heel veel buffels worden geslacht. De doden worden op bizarre manieren begraven te ruste gelegd: in gaten in rotswanden bijvoorbeeld. Vandaag hebben we wat dorpen bezoch en graven bekeken. Morgen gaan we een begravenis bijwonen. Ben benieuwd! Nu op weg naar een restaurant voor wat lekker eten. We zijn hier nog twee nachten en vertrekken dan terug naar Makassar, waar we de volgende dag een vliegtuig naar Manado pakken. Van daaruit gaan we direct met de boot naar Pulau Bunaken. Wat een erg mooi eiland moet zijn waar je geweldig kan snorkelen. Daar zitten we dan nog 4 nachten. Zin in!

Meer foto’s!

Kodok Originally uploaded by Kaeru.

Joepie! Heb weer een tiental foto’s op Flickr gezet, met onder andere deze hippe kikker.

De familie van Lieke’s moeder is uit Surabaya aangekomen. Het hotel is dus niet meer veilig. ;-) Vanavond vieren we hun 25 jarig huwelijk. Lieke is daarom koortsachtig aan het schrijven aan een lied dat ze samen met haar zusje wil zingen.

Ik ga de rest van de dag Foucault’s Pendulum uitlezen ergens in de schadus van een palmboom. Groeten!

Ziek enzo…

Ik zit in de wachtruimte van een privé kliniek in Denpasar. Niet schrikken, met mij is alles goed. Met de vader van Lieke iets minder. Diens arm is uit de kom. Hij belandde in een forse golf tijdens het zwemmen in de zee. Over een half uur wordt de arm terug gezet. Of onder plaatselijke verdoving, of onder algehele.

Indo SIM

Overigens, ik heb hier een pre-payd abonnement. Heb daar nog geen MMS op aan de praat. De instructies in Bahasa waren iets teveel van het goede. Heb wel meestal die sim er in zitten. Het nummer is +6281331871766.

Naar Bali

Alles gepakt. We stappen zo een taxi naar Juanda, de luchthaven van Surabaya in. Daar nemen we een vlucht naar Bali, waar we een week zullen zijn. Zin in.

In de caldera

In de caldera Originally uploaded by Kaeru.

Een eerste zestal foto’s geupload naar Flickr, maar het duurt lang, lang, lang. Daarom later meer.

Hier zie je onze jonge held in de caldera van een uitgebluste vulkaan waarin Gunung Bromo ligt. Net een zonsopgang gezien, nu koud maar voldaan terug naar het hotel voor een ontbijt!