Iets waar je tijdens het online kopen van een boek op zondagochtend niet op voorbereid bent: breinbrekende keuzes aangeboden door een bestelformulier.
Mijn betere helft wilde graag een boek voor een vriendin bestellen (het geweldige ‘Zorg’ van Miguel Bulnes) en deze als cadeau laten bezorgen.
Bol.com had het boek op voorraad, dus werd besloten van hun diensten gebruik te maken. Van de knop “in winkelwagentje” was met “Ga verder met bestellen” de sprong naar het adresformulier snel gemaakt:
“Vul hier uw woon- of vestigingsadres in,” adviseerde Bol.com. Zo gezegd zo gedaan. De zonnige winkelervaring kwam echter tot een abrupte stilstand onderaan het formulier, waar een drietal checkboxen prijkten.
De opties die werden aangeboden stonden alledrie aan. Bij het lezen van de eerste optie ontstond grootte verwarring en frustratie:
“Wilt u dat uw factuur op een ander adres wordt bezorgd, klik dan in het vakje zodat het vinkje verdwijnt.”

Heb Bol.com er maar even van op de hoogte gesteld. Ben benieuws of ze er wat mee doen!
Voor meer, zie: http://leapfroglog.blogspot.com/2005/07/de-user-experience-van-bolcom.html
Hmm… zouden er meer winkels zijn die critische gebruikers belonen? http://www.conrad.nl heeft op een van hun bestelformulieren checkboxes gebruikt ipv radiobuttons….
Nouja, je weet nooit hoe ze reageren. Ik zeg: shoot! Guerilla usability testing is fun. ;-)