Hoe geen opties aan te bieden

Iets waar je tijdens het online kopen van een boek op zondagochtend niet op voorbereid bent: breinbrekende keuzes aangeboden door een bestelformulier.

Mijn betere helft wilde graag een boek voor een vriendin bestellen (het geweldige ‘Zorg’ van Miguel Bulnes) en deze als cadeau laten bezorgen.

Bol.com had het boek op voorraad, dus werd besloten van hun diensten gebruik te maken. Van de knop “in winkelwagentje” was met “Ga verder met bestellen” de sprong naar het adresformulier snel gemaakt:

Bol.com's adresformulier

“Vul hier uw woon- of vestigingsadres in,” adviseerde Bol.com. Zo gezegd zo gedaan. De zonnige winkelervaring kwam echter tot een abrupte stilstand onderaan het formulier, waar een drietal checkboxen prijkten.

De opties die werden aangeboden stonden alledrie aan. Bij het lezen van de eerste optie ontstond grootte verwarring en frustratie:

“Wilt u dat uw factuur op een ander adres wordt bezorgd, klik dan in het vakje zodat het vinkje verdwijnt.”

Published by

Kars Alfrink

Designer turned design researcher. Postdoc at TU Delft. Exploring contestable AI.

4 thoughts on “Hoe geen opties aan te bieden”

  1. Geachte klant, Hartelijk dank voor uw bericht naar bol.com Klantenservice. Uw vraag zal behandeld worden door een van onze medewerkers. We zullen uw vraag zo snel mogelijk beantwoorden. Het is echter mogelijk dat door onvoorziene drukte, de moeilijkheidsgraad van uw vraag of door onvolledige informatie de responstijd wat langer is. Wij vragen uw begrip hiervoor. Wij verzoeken u deze e-mail niet te beantwoorden; het is een automatisch gegenereerd bericht. Reacties op dit bericht worden niet behandeld. Met vriendelijke groet, bol.com Klantenservice http://www.nl.bol.com

    Heb Bol.com er maar even van op de hoogte gesteld. Ben benieuws of ze er wat mee doen!

  2. Beste Kars Alfrink, Hartelijk dank voor uw e-mail van 17 juli 2005. Ik heb uw opmerking door gegeven aan de desbetreffende afdeling zij zal hier de nodige aandacht aan besteden en indien mogelijk dit zo spoedig mogelijk aanpassen. Ik dank u voor uw oplettendheid en wil u een cadeaubon aanbieden van 5 euro. Deze kunt u inwisselen bij ons op de siet bij het plaatsen van een bestelling. De code van uw cadeaubon is: BOL-5ZX6K-ACMMA-AE32M Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Met vriendelijke groet, Marthe de Heus bol.com Klantenservice http://www.nl.bol.com

    Voor meer, zie: http://leapfroglog.blogspot.com/2005/07/de-user-experience-van-bolcom.html

Comments are closed.